Η ποιητική δίνη της πλατείας Ομονοίας, της οποίας πρώτος ουσιαστικός ανιχνευτής είναι αναμφισβήτητα ο Νίκος Κάλας με το συνταρακτικό του ποίημα «Στρογγυλή Συμφωνία» το 1933, αποτέλεσε έναν βασικό τόπο επιτόπιας μελέτης για το ΡΠΑ το 2019. Γιατί όποιος συλλάβει την ψυχογεωγραφία της πλατείας Ομονοίας συλλαμβάνει τη ροή της ελληνικής ιστορίας. Σε μία από αυτές τις εξορμήσεις μας, κοιτώντας -με ευσεβή πόθο- την αόρατη προτομή του Κάλας κι ατενίζοντας τις λαμαρίνες μιας Ομόνοιας υπό κατασκευή, περικυκλωμένοι από την ελληνική δυστοπία, προέκυψε από τη Γεωργία Οικονομοπούλου ένα ποίημα που αξίζει να συντροφεύει το αφιέρωμά στον ελληνοαμερικανό διανοήτη. Η ανάρτηση αυτή πλαισιώνεται από την καταγραφή της Γωγώς Πονηράκου, ένα φευγαλέο στιγμιότυπο εργοταξίου από μια άλλη επίσκεψή στο χωνευτήρι της Ομόνοιας, που μοιάζει ταιριαστό στο ιλιγγιώδες κλίμα του ποιήματος του Κάλας / Σαμσών Ρακάς

 

Ομόνοια
της Γεωργίας Οικονομοπούλου

 

Θα μεγαλώσει το λουλούδι
Αίμα θα το ποτίσεις
Γενιά του Χάους

 

Πίσω απ’  τα αλουμίνια που κρύβουν  θέα  πνιγμού

τα ικριώματα παραμένουν στους αιώνες

στο εσωτερικό λειτουργεί  λούνα παρκ αυτοκτονίας

Περαστικοί εθελοντές νεκροί πληρώνουν εισιτήριο

κανείς δεν βγαίνει ζωντανός

στην είσοδο ο μελλοθάνατος  φρουρός λανσάρει τη μοιραία σφαίρα

 

Στα  μπαλκόνια  των  γύρω  κτηρίων  επίδοξοι θεατές ουρλιάζουν

Προσευχές να κινηθούν τα φυλλώματα

είναι πυκνά στον αέρα

δεν επιτρέπει   προσέγγιση από ψηλά

εκτός αν ίσως μια βουτιά

Κοιτάζουν μια τις ζουμερές καρυάτιδες

μια το πράσινο προκάλυμμα

το βλέμμα θέλουν να θαυμάζουν

θάνατο θέλουν

 

Σ’ ένα νούμερο ένα παιδί τρώει γρασίδι                              σωρό γρασίδι μέχρι να σκάσει

Αλλού οι θεατές γυρνούν τη στρόφιγγα                                                το σιντριβάνι γεμίζει

στον πνιγμό βοηθούν τα χέρια

στο μεταλλικό γλυπτό στήθηκε τέντα

από την κορυφή πηδούν καταδικασμένοι αυτόχειρες της ιστορίας

μπορείς να τους φας

αφού θα  πεθάνεις

απαιτείται νέο εισιτήριο

 

Φημολογούνται

Το κυνήγι

η δολοφονία έκπληξη

τα άτυχα παιχνίδια

οι λεωφόροι βιασμού

η Πλατεία

αργά ή γρήγορα βγαίνοντας νεκρός θα δεις

υποκατάστατα  τελευταίας εμπειρίας

παιδιά να δηλώνουν με σπρέι  πρόθεση συμμετοχής

 

Έχει να θυμάται

ο Κάλας πάτησε τη σκανδάλη

στον ουρανό χελιδόνια

 

 

.

.

..

 

.

 

.

.

.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ