Η συλλογή ελληνικής ναΐφ ζωγραφικής του ζεύγους Κολλιαλή

με αφορμή μια νέα έκθεση στη Λαογραφική Στέγη Σαλαμίνας

.

Η συλλογή Κολλιαλή, από τις πιο σημαντικές συλλογές ναΐφ τέχνης στην Ελλάδα, αριθμεί πλέον των διακοσίων σπανίων έργων Ελλήνων και Κυπρίων λαϊκών καλλιτεχνών. Πρόκειται για μια συλλογή που δημιούργησε με πάθος το ζεύγος Χρήστου και Πόλλυς Κολλιαλή από τα Μέγαρα Αττικής και έχει παρουσιαστεί με τη μορφή μιας σειράς εκθέσεων στο Σισμανόγλειο Μέγαρο της Κωνσταντινούπολης, στην Αδριανούπολη, στο Εθνολογικό Μουσείο του Βελιγραδίου, στο Μουσείο Νοάς της Ρίγας, στο Εθνογραφικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, στο Ιστορικό Μουσείο Ύδρας, στο Λαογραφικό Μουσείο Λάρισας και στο Μουσείο Αγγελικής Χατζημιχάλη στην Πλάκα. 

Γνωστοί λαϊκοί (ναΐφ) ζωγράφοι όπως ο Ευάγγελος Σπαθάρης, ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, ο Πλακιώτης Γιώργος Σαββάκης, ο Υδραίος Γιάννης Ράππας, η Μαρία Πώπ, η Σοφία Καλογεροπούλου, ο Χρήστος Καγκαράς, η Νίκη Ελευθεριάδη, η Έρση Χατζημιχάλη κ.ά., μας προσφέρουν ένα πανόραμα με ιστορική, λαογραφική και αισθητική αξία, ταξιδεύοντάς μας σε μια νοσταλγική Ελλάδα μιας άλλης εποχής.

Ευγένιος Σπαθάρης, Η καταστροφή της Σμύρνης

Μέρος της συλλογής θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά στην έκθεση «Πανόραμα Ελληνικής Λαϊκής (Ναΐφ) Ζωγραφικής – Από τη συλλογή του Χρήστου και της Πόλλυς Κολλιαλή», που παρουσιάζεται στη Λαογραφική Στέγη Σαλαμίνας, από τις 25 Αυγούστου έως τις 11 Σεπτεμβρίου 2022. Με αυτή την αφορμή, συναντήσαμε την Πόλλυ Κολλιαλή, η οποία απαντάει στις ερωτήσεις μας ακολούθως.

Κυρία Πόλλυ, είστε θεολόγος και συμβολαιογράφος. Τι σας ωθεί να συλλέγετε πίνακες ζωγραφικής;

Από μικρή αγαπούσα πολύ την Τέχνη. Ήθελα μάλιστα  να γίνω ζωγράφος, αλλά αφού σπούδασα νομική κι έγινα συμβολαιογράφος, πάλι η ζωή έφερε τα βήματά μου στην Τέχνη. Αυτή τη φορά, απ’ τη μεριά του συλλέκτη. Δεν είναι τυχαίο, ότι με τα πρώτα χρήματα που έβγαλα απ’ τη δουλειά μου, ξεκίνησα δειλά-δειλά τη Συλλογή.

Χατζημιχάλη Έρση (1921-2001), Ο σαλεπιτζής

Με μια πρώτη ματιά βλέπει κανείς στη συλλογή σας πολλά έργα ναΐφ και pop art. Πώς συνδυάζεται αυτή η επιλογή;

Η Συλλογή μας περιλαμβάνει τρεις μεγάλες ενότητες, διακεκριμένων Ελλήνων καλλιτεχνών: τη Χαρακτική, τη Ναΐφ τέχνη και τη Σύγχρονη τέχνη, μέρος της οποίας είναι η Ρop art.

H Pop art με τη Ναΐφ, πολύ σωστά το εντοπίσατε, ναι, αν και διαφορετικές, έχουν για μένα κοινά στοιχεία, που είναι: τα έντονα χρώματα, η απλότητα του σχεδίου και κυρίως η χαρά της ζωής, που αποπνέουν αμφότερες!

Θεοφίλης Γιάννης,Το πλύσιμο στο ποτάμι, 1989, λάδι σε ξύλο, 44Χ62

Πώς εντοπίσατε τα έργα που αποτελούν μέρος της συλλογής σας;

Παρακολουθώ από κοντά την Ελληνική εικαστική σκηνή, τα τελευταία 33 χρόνια. Επισκέπτομαι εκθέσεις, ατελιέ ζωγράφων, δημοπρασίες, εικαστικές διοργανώσεις, ακόμη και στο εξωτερικό.

Υπάρχει κάποιο έργο που αγαπάτε ιδιαίτερα;

Κάμποσα τα πολύ αγαπημένα,  δεν ξέρω αν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο. Φοβάμαι ότι θα αδικήσω άλλα.

Μπόστ (Μέντης Μποσταντζόγλου), Οπώρε μετά ανθέων κε πτεινών

Ενισχύετε νέους καλλιτέχνες;

Πάντα, ποντάρω γενικά στους νέους, μου αρέσει πολύ η φρέσκια, διαφορετική και πρωτότυπη ματιά ενός νέου καλλιτέχνη και έχω αρκετούς στη Συλλογή.

Κάτσας Πέτρος, Ιστιοφόρα, λάδι σε χαρτόνι, 40Χ60

Είστε κάτοικοι των Μεγάρων και οι δύο σας. Ποια η ανταπόκριση από την τοπική κοινωνία για τη συλλογή σας;

Απογοητευτική… Δυστυχώς, πιστεύω γενικά ότι δεν υπάρχει καλλιτεχνική παιδεία σε όλη την Ελλάδα, και όχι μόνο στα Μέγαρα, εκτός ολίγων φωτεινών εξαιρέσεων. Στα εικαστικά δε, τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα. Νομίζω ότι είναι ένα θέμα στο οποίο  πρέπει να ενσκύψουν καλύτερα οι κυβερνώντες, ξεκινώντας από τα σχολεία, με προγράμματα, συχνές επισκέψεις σε εκθέσεις, Μουσεία κλπ.

Καγκαράς Χρ., Γρανίτσα Ευρυτανίας, Γυρνώντας στη στάνη, λάδι σε καμβά

Τι προσφέρει η καλλιτεχνική δημιουργία στην εποχή μας;

Ειδικά την εποχή που ζούμε, όπου ό,τι μέχρι σήμερα θεωρείτο αυτονόητο,  προδιαγράφεται αβέβαιο, η τέχνη καλλιεργεί το πνεύμα, μάς αποφορτίζει από την ένταση της καθημερινότητας, αναβαθμίζει την ποιότητα της ζωής μας, αποτελεί ένα φωτεινό παράθυρο διαφυγής μας απ’ την σκληρή καθημερινότητα. Εν κατακλείδι, η τέχνη μας ανεβάζει, μας αναπαύει και μας καλλιεργεί.

Μπακογιώργος Θανάσης, Βυζαντινή Θεσσαλονίκη, ακρυλικό σε χαρτόνι, 50Χ63

Σας έχουν προτείνει φορείς να εκθέσετε έργα της συλλογής σας στο παρελθόν αλλά και στο μέλλον;

Βέβαια, κι αυτός είναι ένας από τους στόχους μας, να μοιραζόμαστε, να «κοινωνούμε» την Ελληνική Τέχνη με όλον τον κόσμο.’Εχουμε ήδη εκθέσει σε μεγάλα Μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού: στο Μουσείο Αγγελικής Χατζημιχάλη, στο Εθνογραφικό Μουσείο Θεσ/νίκης, στο Ιστορικό Μουσείο Ύδρας, στο Εθνογραφικό Μουσείο Βελιγραδίου, στο Σισμανόγλειο Μέγαρο Κωνσταντινούπολης, στην  Βιέννη, στην Ρίγα κλπ. Πολύς κόπος και προσωπικός αγώνας, αλλά εμπειρίες απίστευτες!

 

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

Η Λαογραφική Στέγη Σαλαμίνας οργανώνει έκθεση με ναΐφ έργα της συλλογής σας. Επιμελητικά μιλώντας, με ποια κριτήρια επιλέξατε τα συγκεκριμένα έργα που θα παρουσιαστούν;


Τα έργα επιλέχτηκαν απ’ την Ναΐφ Συλλογή μας, με κύριο γνώμονα να ταιριάζουν με το ύφος της Στέγης (λαογραφικά), με την Σαλαμίνα (καράβια, θαλασσινά τοπία) και  με το καλοκαίρι (καλοκαιρινά).

Επί τη ευκαιρία θέλω να πω πόσο χαίρομαι που εκθέτω τη Συλλογή στη Λαογραφική Στέγη Σαλαμίνας, μετά από πρόσκληση των αγαπητών μου μελών του Δ.Σ., και ειδικότερα του δραστήριου Πρόεδρου και αγαπητού φίλου μου κ. Μανώλη Καπετανάκη.

Σας ευχαριστούμε πολύ. Τα λέμε, λοιπόν, στη Λαογραφική Στέγη Σαλαμίνας.

.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Με ξεγέννησε μαμμή στο Καματερό της Σαλαμίνας το καλοκαίρι του 1969. Διαβάζω έγγραφα του 17ου και του 18ου αιώνα και βρίσκω στοιχεία της μικροϊστορίας των τόπων. Σε ένα από τα χρόνια της διδασκαλίας μου έτυχε να είμαι συνάδελφος με τον καθηγητή που με άφησε στην Α΄ Λυκείου.