Τέτοιες μέρες το 1887 γίνονται ανασκαφικές εργασίες στην ανατολική μεριά του λόφου της Ακρόπολης, πίσω από τη μεριά του μουσείου της εποχής. Όπως ενημερωνόμαστε από ένα δημοσίευμα στην εφημερίδα «Ακρόπολις» (6.9.2017) βρέθηκε μεταξύ άλλων ένα ακέφαλο γλυπτό που ξάφνιασε τον συντάκτη στο οποίο απεικονίζεται ένας «μικρός ιππεύς, ου σώζεται από της οσφύος (μέση) το κάτω του σώματός του, επί ίππου καθήμενος τερατοειδούς! Το μήκος του τέρατος τούτου είναι περίπου ημίσεως μέτρου, ελείπουσι δε τούτου δυστυχώς οι πόδες και η κεφαλή. Το παράδοξον τούτο ζώον έχει λαιμό, σώμα και προσθίους πόδας ίππου, φέρει όμως πτέρυγας ανεπεπταμένας και απολήγει όπισθεν εις ουράν πτηνού! .. Το τέρας παρίστατο ιπτάμενον καθόσον υπό τους προσθίους πόδας φέρει κιονόκρανον ιωνικόν γεγραμμένον» το οποίο «εκράτει υψωμένον προς τα άνω το τέρας».

Ιππαλεκτρύων, 510-500 π.Χ., μάρμαρο Πάρου (Μουσείο Ακρόπολης)

Μας έκανε εντύπωση η περιγραφή και αναζητήσαμε το εν λόγω άγαλμα. Και πράγματι, το εντοπίσαμε σήμερα να στέκει στο Μουσείο της Ακρόπολης με τον τίτλο «Ιππαλεκτρύων», όνομα στο οποίο ακούει ένα μυθικό πλάσμα που αποτελεί υβρίδιο μεταξύ αλόγου και κόκορα. Η μορφή του αναπαριστάται συχνά στην κεραμική και γλυπτική της Αρχαίας Ελλάδας από τον 9ο αιώνα π.Χ. και έπειτα, ενώ εκτεταμένες αναφορές του υπάρχουν σε αρχαίους συγγραφείς και κυρίως στον Αριστοφάνη.

άλλη οπτική του ίδιου γλυπτικού συμπλέγματος

Ο αρθρογράφος του 1887 είχε γνώση των Αριστοφανικών αναφορών περί Ιππαλεκτρύονα αλλά όχι και των κεραμικών αναπαραστάσεων που απεικονίζουν αυτό το φανταστικό τέρας να διαθέτει αναβάτη, οπότε και η ύπαρξη του ιππέα, σε συνδυασμό με τις ελλείψεις στα μέλη του συμπλέγματος, τον οδήγησε στο να απορρίψει την υπόθεσή του. Σε κάθε περίπτωση όχι μόνο τον δικαιολογούμε αλλά και τον ευχαριστούμε ιδιαιτέρως που έγινε η αφορμή να συνδέσουμε τα 130 χρόνια ιστορίας μιας μετεμψύχωσης ενός αλογοκόκορα με αναβάτη.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Σαμσών Ρακάς
Ο Σαμσών Ρακάς γεννήθηκε το 1981. Ζει στην Αθήνα όπου και εργάζεται ως ρεμβαστής των εκδόσεων Υποκείμενο. Ο «Ούτις» είναι ο προσωπικός του Θεός.